Минає третій місяць від початку повномасштабної війни, коли Україна боронить свою землю та своїх людей. На кожному фронті відбуваються свої перемоги, і навіть невелике визнання і вдячність цих перемог, додає людям ресурсу, мужності та віри, що «Все буде Україна!». Викладачі УКУ з не меншою звитягою роблять власний внесок у підтримання студентів та навчання, тим самим, надихаючи особистим прикладом і втілюючи в собі не тільки професійну й викладацьку майстерність, а й цінності та моральні якості, які плекає спільнота УКУ.
Вже третій рік поспіль за поданнями студентів, випускників та колег наша спільнота обирає лауреатів відзнаки «Викладач року». За підсумками розгляду пропозицій, Комітет із присудження відзнаки оголосив 5 кандидатів, які потрапили до короткого списку фіналістів. Як відбувався відбір, які викладачі стали фіналістами відзнаки цього року, чому цей конкурс важливий в умовах війни — читайте в матеріалі.
«Цьогоріч вибір був не простим, оскільки кандидати в усіх поданнях є достойними визнання та поцінування, — розповідає Олександр Аврамчук, завідувач кафедри клінічної психології, який минулого року був удостоєний відзнаки і цьогоріч очолив комітет. — Спільнота УКУ номінувала 9 кандидатів на отримання відзнаки “Викладач року”, причому, як і торік, більшість подань надійшла від студентів, а кілька викладачів були номіновані двічі. Студенти та колеги в багатьох поданнях відзначали не тільки особистісні якості, а й професійні та наукові досягнення кандидатів, водночас Комітет насамперед звертав увагу те наскільки викладацька майстерність кандидата й що саме в його/її практиці викладання надихає студентів до пізнання, а колег до наслідування».
Цьогоріч до складу Комітету із присудження відзнаки ввійшли троє викладачів, які були удостоєні відзнаки «Викладач року 2021»:
- Інга Козлова, доцентка кафедри соціології;
- Олександр Аврамчук, завідувач кафедри клінічної психології;
- Данило Судин, доцент кафедри соціології;
А також:
- Дмитро Шеренговський, проректор з академічних питань;
- Христина Цар, заступниця керівника відділу з управління персоналом;
- Ольга Матійчук, керівниця академічного відділу;
- Аліна Синицька, керівниця Центру навчальних та інноваційних технологій;
- Ірина Кречковська, президентка Уряду студентів;
- Микола Кривий, координатор студентських організацій.
Етапи відбору
До 11 травня студенти, випускники, викладачі та працівники УКУ могли висунути претендентів на отримання нагороди, надіславши колективне звернення до Комітету з присудження відзнаки. Цьогоріч спільнота університету номінувала 9 кандидатів. За підсумками розгляду пропозицій щодо лауреатів відзнаки «Викладач року», Комітет із присудження відзнаки оголосив короткий список фіналістів, до якого увійшли 5 кандидатів.
Завершальним кроком у роботі Комітету впродовж червня буде спілкування зі студентами, колегами, керівниками, щоби дізнатися більше про фіналістів, їхні підходи до викладання, залучення студентів до наукових пошуків та готовність ділитися досвідом.
Номінанти відзнаки «Викладач року»- 2022

Роман Назаренко — викладач Центру забезпечення Світоглядного ядра Українського католицького університету та Києво-Могилянської бізнес-школи. Докторант Тілбурзького університету (Нідерланди), екскерівник офісу ректора УКУ та національний лектор Української академії лідерства. Роман Назаренко взяв на себе складну та цікаву нішу — популяризувати напрямок «Бог і Я» серед студентів, і в такий спосіб плекати в їхніх юних серцях справжні духовні цінності. Зараз він викладає на двох дисциплінах «Світоглядного ядра»: «Релігія в сучасному світі» та «Християнство й сучасність». Студенти цінують викладача за його вміння бути поруч, заохочувати до роздумів і дискусій, а для колег він є взірцем встановлення контакту зі студентами.

Олександра Ніздрань — доцентка кафедри клінічної психології Факультету наук про здоров’я УКУ, кандидатка психологічних наук, психологиня вищої кваліфікаційної категорії. Консультантка у напрямку позитивної психотерапії. З перших днів війни викладачка не покидає м. Київ, працюючи там у штабі. Її особистий приклад у цей непростий час дуже надихає студентів УКУ. Крім того Олександра Ніздрань слугує прикладом кваліфікованості та звертає увагу на важливість толерантності в суспільстві. Пані Олександра вже багато років шанує цінності, отримані в організації «Пласт», а в колективі завжди займає активну лідерську позицію.

Анастасія Широка — доцентка кафедри психології та психотерапії УКУ, кандидатка психологічних наук, авторка понад 40-ка фахових і науково-популярних публікацій. Пані Анастасія на своїх парах дає студентам якісну базу та стійку основу, яка готує їх до майбутніх предметів. Під час війни викладачка організовувала діяльність студентів, які поширювали інформацію про воєнні дії серед професійної спільноти, та зверталася до асоціацій і окремих психологів щодо припинення співпраці з росіянами. Окрім цього, вона створила гурток для студентів, які хочуть навчитися писати статті. До слова, Анастасія Широка також є авторкою статтей про психологію і редакторкою «Дайджесту здоров’я».

Ірина Старовойт — кандидатка філологічних наук, доцентка кафедри культурології Гуманітарного факультету. Студенти цінують пані Ірину за її уміння створювати на заняттях простір, де кожен почувається невимушено та може бути впевнений, що його думка буде почутою і цінною. У своїх відгуках вони наголошують, що для неї немає неправильних ідей і кожна ідея може навчити бачити невидиме та вийти за межі власних упереджень, хоч і зазначають, що це часом буває незручно та болісно. Також студенти відзначають пані Ірину за її щире зацікавлення студентськими проєктами, навіть якщо вони не є частиною освітньої програми. До теплих відгуків студентів також долучаються й колеги, які так само підтверджують її талант та натхненний приклад — будувати стосунки зі студентами в навчальному середовищі.

Марія Титаренко — кандидатка наук із соціальних комунікацій і доцентка Школи журналістики та комунікацій Факультету суспільних наук УКУ. Студенти відзначили викладачку за її компетентність висвітлювати найактуальніші аспекти дисциплін, що дає можливість розкривати творчий та практичний потенціал. Уміння задавати «ритм» кожному заняттю й авторський інструментарій, який вона пропонує через інтерактивні активності на парах з аналізу конкретних репортажів, стилістики, художніх засобів, стимулює розвивати власний стиль, уяву та пізнання, що можуть бути використані в житті як особисті «м’які» навички («soft skills»). Марія Титаренко є ініціаторкою та натхненницею проєкту «Post to Stop War», що 40 мовами подає світовій спільності актуальні та важливі повідомлення щодо війни в Україні, тим самим несучи місію «зробити діалоги про війну ефективними за межами наших кордонів. Без підміни понять та розмитих формулювань».
Важливість відзнаки «Викладач року» в умовах війни
Олександр Аврамчук, лауреат відзнаки «Викладач року»-2021 зазначає, що в час війни особливо важливо підтримувати хороші традиції університету: «Відзнака “Викладач року” в цей час є проявом того, що ті цінності й значення, які ми вкладали в спільноті УКУ до початку війни, не втратили актуальності. Викладацька майстерність підлаштуватись під навчання в умовах пандемії минулого року — це один виклик. А відновити навчання в умовах війни, надавати студентам підтримку, бути відкритим для них — завдання значно складніше. Ця відзнака безпосередньо дає можливість побачити й поцінувати тих, хто зробив внесок у нашу спільнотну стабільність у цей непростий час».
Нагадаємо, що вперше відзнаку запровадили у 2020 році. Нагорода стала доброю нагодою відзначити викладачів УКУ, які роблять вагомий внесок не лише в навчальні дисципліни, а й особистісний підхід до студентів, надихаючи їх і водночас втілюючи в собі не тільки професійну та викладацьку майстерність, а й цінності і моральні якості, які плекає спільнота УКУ. Лауреатів премії може бути декілька, але відзнаку викладач отримує лише один раз. Така умова створює здорову мотивацію та відкриває можливості для професійного зростання всіх викладачів університету.
«Першою думкою, коли я побачив своє ім’я у списку викладачів-номінантів минулого року було: “Мабуть, помилилися”, — пригадує Олександр Аврамчук. — Для мене ця номінація стала неочікуваним підтвердженням визнання того, що роблю. У той момент, я відчув всю відповідальність, яка лежала на мені за весь мій викладацький досвід».
На думку Олександра Аврамчука, у час війни викладачі стали для студентів хорошою моделлю стійкості та здатності знаходити ресурс на боротьбу в складних умовах: «У психотерапії одною з рекомендацій для психологів та психотерапевтів, які працюють у надзвичайних ситуаціях, є турбота, насамперед, про власний ресурс. Під час війни, викладач через свою майстерність та дії, стає таким ресурсом для студентів, які продовжують навчатися і зростати в професійному напрямку, — зазначає викладач. — Така готовність переорієнтувати навчання у суспільно орієнтований підхід, і, поруч з цим, своїм прикладом відновлення ресурсу та стійкості надихати студентів на подальше навчання є важливими складовими викладацької майстерності».
Нагадаємо, що вручення відзнаки «Викладач року» стало можливим завдяки підтримці Фонду ім. докторів Юрія та Стефанії Бережницьких. Оголошення лауреатів премії та урочисте вручення нагороди відбудеться вже під час випускних урочистостей 9-10 липня.